Amed, oostkust Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu Amed, oostkust Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu

Amed, oostkust Bali

Blijf op de hoogte en volg Niek & Nadieh

29 Juni 2016 | Indonesië, Ubud

Richting Amed:
Vandaag vertrokken we vanuit Ubud richting Amed. Via ons hotelletje een taxi geregeld. Amed is toch wel zo'n 2,5uur rijden vanaf Ubud. Onderweg wilden we nog een tweetal stops maken bij bezienswaardigheden die op de route lagen. De eerste stop was bij een tempel, de goa lawah. De vleermuisgrot. Het was letterlijk een tempel gebouwd voor een grot met in totaal ongeveer 8 miljoen vleermuizen. We kregen een rondleiding van een lokale gids, daardoor kregen we ook wat meer achtergrondinformatie.

Na deze tempel ging we naar taan tirtagangga. Dit is een grote tuin met veel vijvers en zwembaden die vroeger door de koninklijke familie gebruikt werd. Het water komt uit een natuurlijke bron en wordt door diverse beelden in de baden en vijvers gespuwd. Hierna nog een half uurtje rijden en we kwamen in Amed aan, rond 15u in de middag.

Amed is een vissersdorp in het oosten van Bali. De laatste jaren komen er steeds meer toeristen en dus zijn er veel kleine eettentjes en hotelletjes langs de zee. Amed kent een zwart strand, wat veroorzaakt wordt door het zwarte lavagesteente van de gunug agung, de hoogste berg op Bali.

Aangekomen in Amed , moesten we nog op zoek naar een hotel. We hadden 3 met goede recensies uitgekozen. Een hele goedkope, simpel, niet aan strand en zonder zwembad. Een luxe villa aan strand met zwembad en een middenweg. Redelijk simpel, maar wel aan zee en met een zwembad. Onze taxi heeft ons daar afgezet en wij hebben het hotel bekeken. Gelukkig hadden we niet via internet geboekt, want het zwembad was kapot. Aangezien het voor een groot gedeelte een kiezelstrand was, was een zwembad wel fijn. Met onze bagage liepen we naar het luxere hotel. Helaas liepen we eerst de verkeerde kant op, dus uiteindelijk was het best een gesjouw, maar kwamen we we op onze bestemming aan. Het zag er prima uit, dus dit was ons hotel voor de komende nachten. Amed staat bekend om het duiken en snorkelen, dus smiddags 2 duiken voor morgen geboekt en nog even gesnorkeld voor ons hotel. Was erg mooi, dus dat gaan we zeker nog vaker doen.

Amed:
De eerste dag in Amed gingen we duiken. De eerste duik was bij divesite dropoff in Tulamben. We werden achter in de bak van de pickup vervoerd. Dropoff is voornamelijk een walldive. Een koraal dat als het ware op een steile hellingen groeit, het ziet er uit als een muur van koraal. Er was heel erg veel vis. Niet supergrote vissen, maar wel echt heel veel. Onze 2e duik was een paar honderd meter verderop bij USAT Liberty. Dit is een Amerikaans marineschip dat in de 2e wereldoorlog door de Japanners is getorpedeerd en vlak voor de kust is gezonken. Het schip is helemaal bedekt met koraal en de duik was echt prachtig.

De laatste dag in Amed wilden we langs de kust gaan touren. De kust van Amed bestaat eigenlijk uit 7 dorpjes die verspreid over 15km aan de kust liggen. Een paar kilometer verderop zou nog een mooi strand zijn en er ligt nog ergens een klein Japans wrak, waar je kunt snorkelen.Nadieh had de dag ervoor echter niet goed gegeten en voelde zich niet 100% fit. Op 300m lopen was de mooiste snorkelplek van Amed. We besloten daar een ligbedje te nemen, wat te snorkelen en om het verder rustig aan te doen. Snorkelen was erg mooi en naast heel veel kleine vissen ook een paar grote gezien. Nadat we eerder zonsopkomst hadden gekeken, besloten we nu zonsondergang te kijken met de bergen op de achtergrond. Daarna nog even uit eten en ons verblijf in Amed was weer voorbij. Morgen vertrekken we richting Nusa Penida, waar we bij Komang verblijven. Hij is inwoner van Nusa Penida en we blijven bij hem thuis slapen, in een soort bijgebouw.

• 05 Juli 2016 - 13:35

Mariet:

Prachtig, Niek en Nadieh.
    Ik zie dat mijn vorige reactie er helemaal niet op staat.
    Papa had ook nog gereageerd, maar ?
    Veel plezier nog de komende tijd.

• 06 Juli 2016 - 18:17

Sini Wilkens:

Zo als ik gelezen heb.
    Hebben jullie heel veel gezien.
    En een hele mooie vacantie.
    Als je thuis bent,dan heb je heel veel te vertellen,
    dat is ook wel mooi,van alles wat jullie gezien hebben.
    Wij wensen jullie nog een prettigge vacantie.
    Groetjes Oma en Opa Wilkens.