Laatste week Kenia - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu Laatste week Kenia - Reisverslag uit Diani Beach, Kenia van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu

Laatste week Kenia

Blijf op de hoogte en volg Niek & Nadieh

28 Juni 2014 | Kenia, Diani Beach

Na een spannende eerste week safari is het nu tijd om te relaxen in het resort. Geen cheetahs meer op het dak, geen demonstraties met wegblokkades en geen corrupte boeren die geld aftroggelen.
Toch deden we vandaag weer een nieuwe ervaring op, op de weg richting het resort. De binnenlandse vlucht met Kenya Airways ging prima en aangekomen op Mombasa Airport stond onze taxi al klaar met ons naambordje in zijn hand. Via een Nederlandse vrouw hebben wij de taxi geregeld, zodat wij niet ter plekke nog moesten onderhandelen etc.
Om van Mombasa richting het zuiden te gaan, moeten we een klein stukje met de ferry. Bij aankomst was er een politiecontrole. Hier werd alles gecontroleerd. Omdat de chauffeur net een nieuwe auto had, was er even wat twijfel of het papierwerk wel in orde was. Dit bleek in orde en we konden onze weg vervolgen.

Vanaf de ferry moesten we nog ruim een half uur rijden naar ons resort, Baobob beach resort. Tussentijds werden we nogmaals gecontroleerd door de politie voor wederom een controle. Weer was er twijfel over het papierwerk van de auto, maar dit bleek wederom in orde. Echter bleken de personen die ons ophaalden niet te beschikken over papieren om met toeristen te werken. Er werd nog geprobeerd om te zeggen dat we een gemeenschappelijke vriend hebben (Mariette, die de taxi geregeld had), maar dat wilde de politie niet geloven. Het koste omgerekend 5 euro om de politie te overtuigen en we mochten verder. Vandaag dus ook kennis gemaakt met de corrupte politie in Kenia. Onze chauffeurs vertelden nog dat politiecontroles vaak veel strenger zijn als er blanke mensen in de auto zitten, dan weten ze dat er wat meer te halen valt. Halverwege de middag kwamen we aan in ons resort. Alles ziet er prima uit en we hebben direct even genoten van een borreltje aan het zwembad.

Na een aantal dagen relaxen op het resort (het weer is niet altijd even goed, maar we vermaken ons prima) gingen we vandaag een dagje met Mariette mee door het dorpje. Ze vertelde over het leven in Kenia en nam ons mee naar een lokaal tentje om een snack te eten. Daarnaast gingen we nog even shoppen, we kochten souvenirs en de dames kochten nog handgemaakte slippers. Het was ter sprake gekomen dat Nadieh in het ziekenhuis werkt en toen we langs een ziekenhuisje kwamen, nam Mariette initiatief om eens te vragen of we een kijkje mochten nemen, hier werd positief op gereageerd en zo konden we een aantal onderdelen van het kleine ziekenhuis zien. Erg leuk!

Daarnaast hebben we ook nog een uitstapje gemaakt naar de Kwale Girls van de Verkaart groep. Dit is een internaat voor (voornamelijk) weesmeisjes. Deze meisje krijgen hier een opleiding, die gesponsord wordt door donateurs. Papa en mama sponsoren Lutfiya, een weesmeisje die daar nu studeert. Wij hebben van haar een rondleiding gekregen op de scholen en slaapzalen. Mama had met haar dansgroepen geld ingezameld en van dat geld hebben wij spullen voor de weesmeisjes gekocht. Erg apart om te zien hoe blij een pubermeisje kan zijn met bijvoorbeeld wc-papier en zeep. Een wijze les voor de mensen hier is dat deze meisjes de kans om te studeren met beide handen aangrijpen, heel anders dan onze mentaliteit, waar school toch vaak een kwestie van moeten is, zeker op die leeftijd!

De dagen op het resort vulden we vaak met aan het zwembad liggen, meedoen met volleybal en andere activiteiten, lekker eten en bier drinken. De safari was nog niet helemaal voorbij want af en toe werden de bavianen en colobus apen weggejaagd door mensen van het resort en de meiden zijn nog een keer opgeschrokken doordat een nijlvariaan langs het zwembad liep. Op de een na laatste dag zijn we nog gaan snorkelen na een ritje op de glasboot. Door de glasbodem konden we de vissen en het koraal zien. Het koraal viel eigenlijk een beetje tegen, maar tijdens het snorkelen toch verschillende soorten vissen en zeesterren gezien.

Helaas was het weekje op het resort ook zo weer voorbij en was het tijd om terug te gaan naar huis. Terugweg zijn we nog langs de Kilimanjaro gevlogen, zodat we die ook een keer gezien hebben. Na een overstap op Nairobi en Abu Dhabi kwamen we aan in Dusseldorf, waar de familie Rolink en Grooten al stonden te wachten. Al met al een hele mooie vakantie met een mooie combinatie van natuur, cultuur en relaxen.