Aankomst + 1e dagen safari - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu Aankomst + 1e dagen safari - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu

Aankomst + 1e dagen safari

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek & Nadieh

16 Juni 2014 | Kenia, Nairobi

12 juni:
Vandaag stond het vertrek van de reis gepland. We vlogen om 22:00u met Etihad vanaf Amsterdam, via Abu Dhabi, naar Nairobi. Helaas stond de openingswedstrijd van het WK, Brazilie – Kroatie, ook om 22:00u gepland. We zouden hier dus helaas niks van zien. Vlak voor het opstijgen kregen we in het Engels een mededeling van de cabin crew, de wedstrijd zou live uitgezonden worden op de schermpjes in het vliegtuig. Dit was dus al een meevaller, want we hebben de hele wedstrijd kunnen kijken.

13 juni:
Na een uur of 6 vliegen, het is inmiddels 13 juni, waren we geland op Abu Dhabi. Na 3 uur wachten tussen de sjeiks en de burka’s was het tijd om naar Kenia te gaan. Rond 12 uur Keniaanse tijd waren we geland op het vliegveld van Nairobi. Hier zouden we onze visa halen en vervolgens met de taxi naar ons hotel. Echter ging het niet helemaal vlekkeloos want wij hadden uiteraard geen (niet voldoende) contant geld mee en na foto en vingerafdrukken konden we de visa niet betalen. Blijkbaar zijn de Kenianen ook geen domme westerlingen gewend, want zij hadden ook geen pinautomaat voor de douane. Wij moesten onder begeleiding door de douane, mochten we pinnen en moesten we weer terug om het geld voor de visa te betalen. Vervolgens gingen we met een taxi naar ons hotel.
Na het inchecken gingen Maurice en ik even kort fitnessen en daarna met zijn allen naar het zwembad. Na het zwemmen gingen we eten en ondertijd voetbal kijken. De belangrijkste wedstrijd van de dag moest echter later komen en begon om 22 uur Keniaanse tijd, Nederland – Spanje. Deze wedstrijd hebben we in de bar van het hotel gekeken in onze oranje shirts. Na de geweldige wedstrijd werden we door veel mensen in de bar gefeliciteerd en het was een zeer geslaagd begin van de vakantie. Na de wedstrijd helaas geen feestje, want de volgende dag zouden we om 7:45u opgehaald worden om onze safari te beginnen.

14 juni:
14 juni, de dag na Nederland – Spanje, de eerste dag van onze safari. ’s Ochtends moesten we nog even pinnen aangezien we de dag ervoor onze daglimiet voor het buitenland hadden bereikt. Zo’n safari kost helaas nogal wat, maar hopelijk is het het geld waard, maar daar twijfel ik niet aan. De 1e dag gaan we richting Hell’s gate en Lake Naivasha. We beginnen met een fietstocht door Hell’s Gate Nationaal Park. Hell’s gate is een park waar wel wildlife voorkomt, maar waar geen roofdieren leven, vandaar dat hier ook gefietst en gewandeld kan worden. We krijgen een speciale daggids genaamd Bruno. Met zijn vijven beginnen we onze fietstocht van circa 20 kilometer.

We komen na 2 km aan bij een puntige rots waar we een mythe van de Masai te horen krijgen van Bruno. De Masai leefde vroeger in Hell’s gate maar is vertrokken door een combinatie van vulkaanuitbarstingen en spookverhalen. Zo zou de 1e puntige rots een vrouw voorstellen en verderop stond nog een rots en dat was het ‘mannetje’. De reden daarvoor was een vaag verhaal wat ik niet kan navertellen. Vervolgens zijn we verder gefietst en zagen we onze 1e wilde dieren in Kenia. Fietsen tussen de zebra’s, wrattenzwijnen (pumba’s), verschillende soorten antilopen (gazelle’s, impala’s etc) en een aantal gieren was weer een heel nieuwe ervaring.

Halverwege de fietstocht kwamen we aan bij de gorges van Hell’s gate. Hier hebben we doorheen gewandeld en dat was best tof met wat klim en klauterwerk. Ook waren hier hot springs (warm water dat uit de berg komt). Volgens de verhalen komt dat doordat dit het gebied was van de duivel. Na de wandeling een lekkere lunch gehad en vervolgens teruggefietst. Uiteindelijk was de fietstocht nog best inspannend en we waren ook best blij dat we bij de campsite aangekomen waren en na die tijd niks meer op het programma hadden staan. We sliepen in een soort tent/huisje aan Lake Naivasha met uitzicht over het meer. Rond een uur of 3 hadden we ‘ vrijaf’ en zijn we lekker gaan relaxen en op het terras een biertje gaan drinken. Onder het avondeten hebben we nog even voetbal gekeken en vervolgens zijn we redelijk vroeg naar onze tent gegaan. Er is namelijk weinig uitslapen aan bij de safari.

15 juni:
Vandaag was onze eerste activiteit een boottocht op Lake Naivasha. Onze gids had gisteren gezegd dat we bij deze boottocht zeker weten nijlpaarden zouden zien. Onze boottocht begon met een hele hoop vogels. Soms mooi en soms minder mooi. We zagen onder andere een african fish eagle. Dit was vrij indrukwekkend, want het was een behoorlijk reikwijdte met gespreide vleugels. Na een poosje varen wees onze kapitein ons op drie koppen die net boven water uit kwamen, dit waren dan de nijlpaarden. Vervolgens ging nog een van de Nijlpaarden staan en toen pas zag je wat voor gigantisch beest het was. Even later zagen we weer een groepje nijlpaarden, een stuk of 5, die wat dieper in het water lagen.
Vervolgens gingen we richting een eiland in Lake Naivasha genaamd Crescent Island. De bestuurder van onze boot wees ons op een dier dat op het eiland stond, een buffel. Dit was de eerste van de big five. Na een paar meter verder varen bleken het een stuk of 10 te zijn. We waren allemaal gefocust op de buffels toen we ineens zagen dat 50 meter naast ons in het water een giraf stond. Hier konden we met het bootje behoorlijk dichtbij komen. Dat waren dus twee welkome verrassingen van onze boottocht.

Na de boottocht was het tijd om verder te rijden naar onze eindbestemming van de dag, Flamingo Hill camp in Lake Nakuru national park. Lake Nakuru is vooral bekend om de roze flamingo’s langs de waterrand en er zit een relatief grote populatie neushoorns. Bij aankomst bleek dat we op een heel mooi camp sliepen. De tenten waren voorzien van een extra overkapping met rieten dak en het eten was ook heel goed geregeld. Bij aankomst konden we direct lunchen en daarna hebben we gerelaxt aan de rand van het zwembad. Om half 4 gingen we onze 1e echte game drive doen. Bij een game drive rijd je door het park om dieren te zoeken. Hierbij gaat het dak van de jeep open zodat je staand een beter zicht hebt over de vlaktes en de bossen.
Onze gamedrive begon met grote groepen zebra’s, buffels, antilopen en apen. In het begin was dit erg mooi, maar er waren zoveel dat het uiteindelijk een beetje ‘ too much’ werd, oke een beetje verwend maar we wilden toch graag wel proberen om een neushoorn te zien. We keken op de vlaktes, in de bomen, onder de bomen maar zagen steeds weer dezelfde dieren. Na een poos gamedrive, toch zeker 1,5 uur, wees Jackson (onze chauffeur/gids) ineens naar een andere jeep die stilstond. Daar vlak voor staan neushoorns zei hij. Wij zagen het nog niet, maar 100 meter verder zagen we dan toch de neushoorns. Ze waren redelijk dichtbij (metertje of 20 a 30) en er was weinig bebossing. We konden ze dus goed zien en mooi op de foto en film krijgen. Inmiddels waren we al een poos onderweg en gingen we weer terug naar onze camp. Ongeveer 5 minuten voordat we bij onze camp zouden zijn zagen wij ineens allemaal antilopen stilstaan en geluiden maken. Jackson zei dat die geluiden zijn om elkaar te waarschuwen voor gevaar en dat de kans groot was dat een ‘ predator’ eraan kwam. Rondkijken met de verrekijker leverde helaas niks op. Na 200 meter verder rijden zagen we dan toch nog de predators. Er lag een dode buffel met 4 leeuwen erom heen die aan het eten waren. Op de valreep van onze gamedrive dus toch nog iets gezien waar we zeker niet op gerekend hadden.

16 juni:
Vanochtend werden we wakker en stonden er vlak buiten de omheining van ons camp een grote groep zebra’s. Dat is echt wakker worden in Kenia. Na een lekker ontbijt gingen we weer op pad richting het volgende park, de Masai Mara. Vlak voor we Lake Nakuru uitreden zagen we nog een jakhals aan een achtergebleven prooi eten en we zagen de leeuwen nog steeds of alweer bij de buffel eten. Nu zitten we in de auto richting Masai Mara, het bekendste park van Kenia. Dit is ons laatste park van de safari en hier zullen we 2 nachten blijven slapen.

Foto's komen later, vanwege de trage internetverbinding.

• 16 Juni 2014 - 08:50

Mariet:

Zo zo kids wat een mooi verhaal. Super .natuurlijk kan ik me er iets bij voorstellen.aangezien we er zelf zijn geweest. Alleen in tsavo east en niet wat jullie zijn. Maar lijkt vast op elkaar. Maar wat jullie nu naar toe gaan schijnt het mooiste park te zijn. Wat een luxe. Geniet ervan. Super

• 16 Juni 2014 - 09:09

Charmaine:

Wauw! Wat mooi! Ben erg benieuwd naar jullie foto's!
    Wat bijzonder dat je dit allemaal van zo dichtbij mag zien!
    Geniet ervan, maar dat zal vast wel lukken!!
    Kijk uit naar de rest van jullie verhalen!

• 16 Juni 2014 - 09:39

Jantje En Anne:

Heeey, geliefde Keniaantjes,
    Wauw, van de overwinning van Oranje naar 'wilflife'. Gelukkig kwamen jullie op de fiets geen leeuwen, buffels (enzo) tegen, ze zouden zich eens een keertje in hun weg vergissen :-)) Oooh, en een arend en ach......... zoveel waarvan wij alleen maar kunnen dromen. Daar kan geen dierentuin tegenop :-)
    En gelukkig ook de nodige ontspanning, genieten van voetballen kijken (ook de dames?) en een pilsje drinken (ook de dames?) Ik kijk nu al geweldig uit naar de foto's! Nou, geniet ze verder!
    Niek, top dat je toch weer zo'n geweldig verslag maakt. Ennuh, ps Nadieh: je vader kwam gelijk met je kaart aanzetten, een trots en blij man :-) En broertje vond kaartje ook leuk!! Doeg, geniet ze verder!

• 16 Juni 2014 - 10:28

Jannie Grooten:

Geweldig, mooi. Wat maken jullie weer wat mee, geniet ervan. Kan niet afwachten om de foto,s te zien.
    Super, verheug mij op het volgende reisverslag. groetjes aan iedereen.

• 16 Juni 2014 - 10:53

Anouk Van Der Velde:

Hoi!

Geen koffers kwijt deze keer, maar wel gedoe met de visa's oh oh haha. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Prachtig geschreven verhaal, klinkt heel gaaf!

Heel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar het volgende reisverhaal.

Liefs, Anouk.

• 16 Juni 2014 - 11:29

Mirella:

Wauw, wat een belevenis!!! Super om te lezen!
    Lekker genieten samen.

• 16 Juni 2014 - 12:56

Catrien:

wauwwwwwwwwww luitjes wat weer mooie verhalen en wat een belevenis geweldig geniet er lekker samen van en kijk uit naar de volgende verhalen veel plezierrrrrrrr groetjes van hier xxx

• 18 Juni 2014 - 20:30

Jh.wilkens:

hallo, niek en nadieh.
    wat een belevenis wat jullie allemaal meemaken.
    ik heb een foto gezien waar die panter of luipaard op de stond,
    dat vond ik wel eng . ja als men ouder is reageerd men toch anders.
    wij wensen jullie beide toch een hele mooie vacantie
    groetjes oma en opa .

\

• 20 Juni 2014 - 10:48

Sylvia:

Ooooh wat klinkt dat geweldig mooi zeg!!! Ben heel benieuwd naar de foto's! Geniet er nog even van!