De eerste dagen West Canada - Reisverslag uit Canmore, Canada van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu De eerste dagen West Canada - Reisverslag uit Canmore, Canada van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu

De eerste dagen West Canada

Door: Niek & Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Niek & Nadieh

22 Juli 2013 | Canada, Canmore

Eigenlijk vind ik dit meer voor een langere reis en wij gaan maar 3 weekjes. Voor onszelf wilde ik toch een soort reisverslagje maken, dus waarom zou ik hem niet delen met de geinteresseerden. (Waarschijnlijk alleen onze ouders:P)

19 juli
Rond half 12 vertrokken we uit Erica met Wilco’s taxi bv. De rit van Erica naar Hoogeveen kostte slechts een kratje bier, die de chauffeur nog eens bij mij moet komen ophalen. Vanaf Hoogeveen gingen we met de trein naar Schiphol, waar we om 16:20u zouden vertrekken. Het vliegtuig had een klein half uur vertraging en dat hebben we gemerkt. Voor onze overstap op Londen hadden we ruim een uur de tijd. Door de vertraging was dit nog slechts een half uurtje.

Samen met nog een Nederlands gezin moesten wij de overstap maken naar Calgary. Bij het uitgaan van het vliegtuig in Londen stond een klein mannetje (nog kleiner dan ik inderdaad, misschien zelfs nog wel kleiner dan Nadieh) op ons te wachten. Wij kregen speed tickets en mochten bij de controles in een speciale rij. Dat ging allemaal hartstikke mooi en we kwamen nog net op tijd voor ons vliegtuig. Ongeveer 9 uur later bleek dat dit niet gold voor onze koffers. Deze waren blijven steken op Heathrow in Londen.

Even terug naar het vliegtuig. We vlogen op 19 juli om 16:20u weg van Schiphol en de totale reis was 11 uur. Aangezien ik op 20 juli jarig ben, betekent dat dat ik jarig werd in het vliegtuig. Ik werd om 5 voor 12 wakker en Nadieh wees mij er even op dat ik bijna jarig was. Toen kwam ineens een stewardess met 2 glazen champagne en wat lekkers voor mijn verjaardag, dat had Nadieh even special geregeld, toppie! Toen we landen op Calgary konden we onze koffers dus niet meenemen, maar onze huurauto wel. Een zilveren Ford Escape. Bij de balie werd ik door de verhuurder erop gewezen dat ik over 2 uur jarig was. Canadese tijd was het 10 uur ’s avonds op 19 juli, ik ben dus in één jaar twee keer jarig geworden. Ik hou het er maar wel gewoon op dat ik niet van 25 naar 27 ben gegaan, want 26 vind ik al oud genoeg! Zonder onze geleende TomTom van Dennis (die zat immers in de koffer) moesten we ons hotel proberen te vinden. Dit ging boven verwachting goed door navigatiesysteem Nadieh. Bij het uitstappen van onze auto zagen we het eerste wildlife van onze vakantie, een haas :P Na het inchecken snel op bed en de vakantie kan beginnen.

20 juli
Op de eerste volle dag van onze vakantie verlaten we Calgary alweer om richting Canmore te gaan. In Calgary hebben we nog even een shopping mall bezocht en Nadieh heeft een kort broekje gekocht. Het was boven de 25 graden en al haar zomerkleren zaten in de koffer, goed excuus om iets nieuws te kopen.

Via de Bow Valley Trail reden we van Calgary naar Canmore. Dit is niet de snelste weg, aangezien er ook een hghway tussen beide plaatsen ligt. Deze weg is kronkeliger en meer door de natuur. Op deze weg zagen we de Rocky Mountains langzaam dichterbij komen. Op de Bow Valley Trail hoopten we wat wildlife te spotten, zoals bighorn sheeps of elks (soort herten). Langs de kant ook borden om op te letten voor overstekend wild, maar helaas niks gezien. Onderweg bij een uitkijkpunt wel weer een haas gespot, maar daarvoor hoef je niet helemaal naar Canada.

Aangekomen in Canmore zijn we even het dorpje ingegaan en hebben een broodje gegeten. Het was rond 2 uur ’s middags. Daarna zijn we naar ons b&b gegaan en zijn even een uurtje gaan liggen. De jetlag is bij ons allebei wel behoorlijk aanwezig. Daarna zijn we uit eten gegaan en onze eerste echte Canadese biefstuk gehad. Na het eten zijn we een stukje gaan rijden over de Bow Valley Parkway. Dit is een weg in Banff National Park. Deze weg loop vanaf Banff tot aan Lake Louise, zo’n 40 kilometer lang. De weg is een parallelweg van de snelweg en staat bekend om de vele wildlife dat hier wordt gespot. Wij hoopten na 2 hazen toch wel eens wat beren op de weg te zien en dus gingen we ongeveer 15 kilometer de Bow Valley Parkway rijden. Het begon al schemerig te worden, wat betekent dat de roofdieren actiever worden en de kans om ze te zien dus groter is. Na ruim 10 kilometer hadden we nog niks gezien. Bij elke zwarte vlek in de bossen dachten we dat we een beer zagen en de hoop verdween wel een beetje. Wij konden ons niet voorstellen dat er ineens een beer aan de kant van zo’n weg zou staan. Daar hebben we ook gelijk in gekregen, want beren hebben we niet gezien. Wel kwamen we vlak voordat we om wilden keren ineens een grijze wolf tegen. Deze liep aan de rand van de weg en ik zag hem zo’n 100 meter van tevoren. De wolf kwam ons tegemoet lopen en trok zich niets van ons aan. Toen we de fotocamera paraat hadden stond de wolf ongeveer één meter naast onze auto waardoor het Nadieh niet lukte om hem te fotograferen. Ze gaf de camera snel aan mij, maar de wolf verdween snel de bossen in. Helaas dat de foto niet was gelukt, maar een wolf zien was toch wel een hele beleving en zeker een vooruitgang ten opzichte van de tot dan toe gespotte hazen.

21 juli
Vannacht om half 4 ging ineens de deurbel bij ons b&b. Nadieh werd er wakker van en maakte mij ook wakker. Binnen een paar tellen stond ik in de kleren en voor op de parkeerplaats. Ik zag niks en wilde weer teruglopen, maar toen zag ik een auto waarin een lampje branden. Ik liep daarheen en onze koffers werden eindelijk gebracht. Wel op onchristelijke uren, maar we hebben de spullen in ieder geval. Dat betekent dat ik ook eindelijk mijn cadeau kreeg voor mijn verjaardag, want die zat ook nog in de koffer. Samen met Nadieh gaan we flyboarden als we terug zijn :D
Voor de mensen die niet weten wat het is, check youtube!

Na het succes van gisteren met de wolf, gingen we vandaag weer op pad. We pakten de Smith Dorrien Trail. Een gravel road waarop geen echte verharding ligt. Deze komt uit op de highway 40 en vanaf daar kunnen we weer terug naar Canmore. In totaal duurt dit rondje zo’n 3 uur, door de vele stops hebben wij er wel 4 uur over gedaan.
Na een klein poosje zagen we een beest over straat rennen. Deze bleef in de bossen stilzitten. Van zijn kop hebben we een redelijk goede foto kunnen maken, maar we hebben nog geen idee wat voor dier het is. Dit moeten we dus nog maar even navragen aan een expert. Het had wel wat weg van een otter of een bever, later meer hierover. Na dit beest kwamen we tientallen eekhoorntjes tegen. De eersten waren leuk en probeerden we een aantal foto’s te maken, wat nog knap lastig was. Later op de dag begonnen de eekhoorntjes wel wat gewoon te worden. Langs deze weg is een drinkplaats voor elanden, helaas was de drinkplaats volledig opgedroogd door het warme weer, dus elanden waren er niet te zien. Even later zagen we ineens een hert in de berm staan. Eerst een foto gemaakt vanaf een afstandje maar toen we er naar toe reden, bleef het beest gewoon stilstaan, terwijl we slechts op 10 meter afstand stonden. Verder langs de Smith Dorrien trail veel mooie beelden gezien, door de combinatie van grote meren, de bossen en de bergen. Aan het eind van deze mooie trail moesten we een uur terug over de highway. Verrassend genoeg zagen we langs deze highway meerdere bighorn sheeps en ook nog een aantal herten. Wat ons de dag eerder niet was gelukt, gebeurde nu dus wel. De teller is dus opgeplust van een wolf naar een wolf + meerdere bighorn sheeps + meerdere herten + tientallen eekhoorns en onbekend beest.
Na deze rit gingen we naar Johnston Canyon. Deze rivier is door duizenden of misschien wel miljoenen jaren uitgeslepen tot een canyon van ongeveer 60m diep. Hierlangs liggen mooie trails waarover gewandeld kan worden. Wij liepen een trail waarbij we eerst bij de “lower fall” uitkwamen, een waterval van ongeveer 10 meter hoog. Daarna zijn we doorgelopen naar de “upper fall” een waterval van 30 meter hoog. De watervallen zijn een schijntje vergelijken met de watervallen in Brazilie, maar na de autokilometers en de meren en bergen is een rivier en watervallen een welkome afwisseling. Na de wandeling zijn we naar Hot Springs geweest in Banff. Hot springs zijn natuurlijk gevormde warmwaterbronnen. Het was behoorlijk toeristisch en was gewoon een warmwaterzwembad, maar het was wel een raar idee dat het water met zo'n temperatuur uit de berg kan komen. Het is 47 graden als het uit de berg komt en moet daarom nog gekoeld worden met smeltwater tot ongeveer 40 graden.

Morgen beginnen we de dag met een rit over de hele Bow Valley Parkway, benieuwd of we dan een beer tegen zullen komen. Foto's zullen nog volgen, maar daar moeten we even wat meer tijd voor hebben. Ik denk dat ze samen met het volgende verslag zullen komen.

• 22 Juli 2013 - 07:53

Mariet Rolink:

He Niek en nadieh leuk hoor om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan. Ook is het (maar) 3 weken. Wat je nu allemaal al schrijft en dat in 2 dagen. Komen er straks zeker ook nog leuke foto's bij. Wat ik miste was dat je inmiddels jullie koffers terug hebben. Maar dat wisten we ook al. Nog veel plezier en we zijn alweer benieuwd naar het volgende verhaal. Xxx mama

• 22 Juli 2013 - 08:54

Carina:

Hey Niek en Nadieh, niet alleen jullie ouders zijn geinteresseerd in jullie vakantie verhalen. Ook wij lezen lekker mee over de grote avonturen die jullie gaan beleven. Heel veel plezier en vol verwachting wachten we op jullie volgende verslag en eventueel foto's (vooral van dat onbekende beest haha) Gr. Carina en natuurlijk de rest hier.

• 22 Juli 2013 - 09:13

Susan:

Hoihoi! Leuk om te lezen! En al best wel veel gedaan en gezien in een paar dagen! Er komen vast nog veel leuke verhalen bij ;-)

• 22 Juli 2013 - 18:25

Jannie Grooten:

Geweldig wat al veel meegemaakt, in die paar dagen. Leuk om zo iets van jullie vakantie mee te maken.
    Niek, marriet heeft niet goed jullie verslag gelezen. Want hetstond er echt wel in. S,nachts om half 4, wakker gemaakt. Maar mam was zelf natuurlijk nog niet goed wakker. HaHa

• 22 Juli 2013 - 19:51

Catrien:

heeeeeee Niek en Nadieh

jullie denken dat jullie ouders dit alleen maar lezen maar zoals je ziet is dat niet zo hihihihi
    wat leuk en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in 2 dagen supersssssssss ik ga jullie volgen
    heel veel plezier enne nog gefeliciteerd hoor en ik lees jullie graag weer knufffffff voor jullie

• 22 Juli 2013 - 21:40

Gea Savenije:

jaja Niek en Nadieh ook wij lezen met jullie mee, had je niet gedacht he.
    Weer een hele belevenis en maak er maar weer iets moois en onvergetelijks van.
    En Niek ook nog gefeleciteerd we hebben je een berichtje gestuurd maar weet niet zeker of deze wel over is gekomen.
    Heeeeeeeeeeeel veel plezier.

• 22 Juli 2013 - 23:47

Hendrik En Sini Wilkens:

Hoi,Niek en Nadieh,wat fijn dat wij dit zo kunnen lezen,wat jullie allemaal meemaken daar in Canada.
    Niek nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wij wensen jullie nog veel plezier,en een prettigge vacantie.
    groetjes oma en opa.

• 23 Juli 2013 - 07:45

Marjanne Roy:

Hè Nadieh en Niek....

Wat ontzettend leuk om dit te lezen.... Ben benieuwd naar de andere verhalen.... Hihi have fun.... Groetjes Roy en marjan

• 23 Juli 2013 - 08:25

Lies Müller :

Nou Niek en Nadieh, ik vind dit geweldig om te lezen, dus het is echt niet alleen voor jullie ouders. Niek ook nog gefeliciteerd. Ik wens jullie een hele fijne reis en ik zie uit naar het volgende verslag. O ja, Niek, wel goed op Nadieh passen hoor, voor als er wel echte beren komen, groetjes, liefs, Bennie en Lies.

• 23 Juli 2013 - 09:31

Oomep En Tante Riekie:

wij wisten niet dat jullie zoo ver weg waren
    maar wensen julli een hele fijne vacantie
    en houd jullie verslag bij vind ik mooi om te lezen
    veel plezier en de groetjes uit veenoord

• 23 Juli 2013 - 09:45

Rein En Klara :

Hay Nadien en Niek wat een ondernemende vakantie.
    Geniet er van en het is heel leuk om zo iets van jullie te horen.
    Groetjes Rein en Klara.

• 23 Juli 2013 - 11:05

Miep Speller:

Hoi Nadieh en Niek,Mooi verhaal,hoop dat jullie nog veel zien en beleven.En niet alleen gelezen door ou ders dus ,veel plezier samen en mooie foto s maken hè dan kunnen wij er misschien ook n keer van genieten,groetjes

• 23 Juli 2013 - 11:40

Henk:

Hoi Nadien en Niek,

Na een paar dagen al erg leuke verhalen, blijf je volgen. En oh ja, pas op voor die ene bruine beer!

Heel veel plezier.

• 23 Juli 2013 - 21:59

Jantje:

Kan niet wachten op de volgende reisverhalen. Van alle dieren die niet op de foto staan, onherkenbaar zijn en wat dies meer zij. Nee hoor, grapje, ben ontzettend benieuwd naar de foto's en de avonturen. En drie weken lijken vast als 3 maanden, zeker als je er straks weer op terugkijkt. Hoi jullie haaks, blijf gezond en geniet!! Doeg, geliefd stel!

• 24 Juli 2013 - 23:02

Jantje Grooten:

Ik hoop eigenlijk dat jullie de beer niet zijn tegengekomen want ik hoor al een poosje niks!
    Doeg, plezier!

• 25 Juli 2013 - 07:34

Marjan Jagt:

Hey nadddie en niek

Wat spannend zo'n reis, ik heb jullie reisverslag gelezen.....leuk hoor. Ga er maar lekker van genieten, fijne vakantie!! groetjes marjan

• 25 Juli 2013 - 13:36

Gradie En Johan:

Hé luitjes.....wat een reis en wat een foto's...om jaloers op te worden. We wensen jullie een geweldige tijd in Canada. Groetjes van ons allemaal. Johan en Gradie

• 25 Juli 2013 - 13:47

Tante Riet En Ome Herman Uut Nei Schoonebeek:

Mooie reis. Wij willen ook nog eens een keer door Canada trekken, dus bewaar de route maar voor ons.

• 25 Juli 2013 - 20:39

Linda Koop:

Prachtig, al zo'n verhaal en dat in 2 dagen. Ben benieuwd naar alle foto's straks.
    Een mooie tijd daar met zijn tweetjes, succes met de berentocht..;-)
    Gr Linda Koop en fam.

• 26 Juli 2013 - 10:47

Susan:

Ik zie nu de foto's pas (kan ik op mijn telefoon niet zien).
    Maar ik vind dat die schapen toch meer weg hebben van geiten! :-p