Deel II Rocky Mountains - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu Deel II Rocky Mountains - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu

Deel II Rocky Mountains

Door: Niek en Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Niek & Nadieh

26 Juli 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

22 juli
Vandaag laten we Canmore achter en vertrekken richting Lake Louise. De afstand tussen beide plaatsen is niet zo heel groot, maar Lake Louise is een goede uitvalsbasis om Yoho National Park en de omgeving van Lake Louise te bekijken. Daarnaast ligt Lake Louise aan het begin van de wereldberoemde Icefields parkway die we morgen gaan rijden.

De dag begint met het rijden van de Bow Valley Parkway. We vertrekken vroeg (om 8:00u) omdat we redelijk veel plekken willen bezichtigen. Daarnaast hopen we vroeg in de ochtend op de Bow Valley Parkway wildlife te zien. Er zijn bijna geen auto’s te zien op deze weg op dit tijdstip, maar helaas ook geen dieren. We hebben erg langzaam gereden maar konden helaas niks ontdekken. Aan het eind werd het behoorlijk wat drukker en we besloten om toch nog een stuk terug te rijden. Na een paar kilometer zagen we al een bear jam (auto’s die wildlife hebben gespot en aan de kant van de weg staan te kijken). Wij stopten ook en vroegen aan de anderen wat er was, maar de beer was alweer verdwenen in de bossen. Helaas. Vervolgens zijn we naar het Yoho National Park gereden, waar we een natuurlijk gevormde brug (Natural bridge) een meer (Emerald Lake) en een kleine waterval (Hamilton Falls) hebben bekeken. Daarna zijn we doorgereden naar een van de hoogste watervallen van West Canada, de Takakkaw Falls. Deze watervallen zijn 254 meter hoog en je kunt tot heel dicht bij komen, dat was letterlijk en figuurlijk best cool. Op de terugweg zagen we nog “meeting of the 2 rivers”. Hier komen 2 rivieren samen, de één heeft een witte kleur en de andere een blauwe. Dit stroomt voor tientallen meters naast elkaar.

Na alle hoogtepunten van Yoho gaan we richting de omgeving van Lake Louise waar 2 meren zijn, Lake Louise zelf en Moraine Lake. Beide hebben een groen/blauwe kleur die veroorzaakt wordt door een stofje genaamd “rock flower”. Het smeltwater van de gletschers schuurt kleine stukjes van de rotsen af en neemt dit mee het meer in. Dit sediment zorgt voor de groen/blauwe kleur. Bij Moraine Lake hebben we nog een wandeling gemaakt van ongeveer 2,5 uur. We hebben samen gelopen met een Nederlands gezin, want het was verboden om met minder dan 4 personen te lopen vanwege de wildlife. Aan het eind van deze wandeling hebben we het raadsel van het onbekende dier opgelost, dit bleek een marmot te zijn. Aan het eind van de dag zien we er trouwens allebei (Nadieh nog het ergst) uit als de Rocky Mountains. Er zijn veel muggen en de muggebulten zijn niet meer op één hand te tellen.

23 juli
Vandaag is de dag waarop we de beroemde Icefields Parkway gaan rijden. Deze weg ligt gemiddeld op 1700 meter hoogte en leidt van Lake Louise tot aan Jasper en ligt daarmee in zowel Banff NP als in Jasper NP. De weg voert langs allerlei meren, gletschers en watervallen en er zijn erg veel viewpoints. We beginnen weer om 8:00u en we bekijken alle viewpoints. Op een foto in het fotoalbum staat een schematisch overzicht van de route, dit geeft een beetje een indruk van het aantal hoogtepunten langs deze weg. De absolute hoogtepunten waren Bow Lake, Peyto Lake, Mistaya Canyon en Athabasca Glacier, ook terug te vinden in het fotoalbum. Langs deze weg hebben we weer wat wildlife gezien. Een bighorn sheep, een mountain goat en een hertje. Helaas nog geen beer, maar dat mag de pret van vandaag niet drukken. In totaal hebben we over 250 kilometer ongeveer 10 uur gedaan. Aangekomen in Jasper hebben we ingecheckt in ons b&b bij een hele vriendelijke vrouw. Daarna zijn we uit eten gegaan. Terwijl we de menukaart voor ons kregen bleek het een behoorlijk luxe restaurant te zijn. Canada is al niet goedkoop, maar dit restaurant helemaal niet. Gelukkig smaakte het allemaal super, dus het was het wel waard!

24 juli
Na het ontbijt bij ons b&b zijn we eens gaan kijken wat we allemaal konden doen in Jasper. In mijn voorbereiding had ik één dag gevuld en de andere open gelaten voor een activiteit. Navraag leerde dat mijn enige dagvulling ook maar een paar uurtjes zou duren. In het dorpje zijn voldoende organisaties waar je tours kunt boeken. Uiteindelijk hebben we besloten om een package te doen. Vandaag (om 17:00u) de tour naar Spirit Island en morgen raften.

We besloten er twee rustige dagen van te maken in Jasper en ook te genieten van het mooie weer. Het is hier elke dag ruim 25 graden, maar zeker niet benauwd zoals in Nederland vaak is. We hebben eerst nog even bij Patricia Lake en Pyramid Lake gekeken, maar dat was beide niet heel bijzonder. Vervolgens zijn we naar Lake Annette gereden om daar te gaan zwemmen. Het water was behoorlijk koud, maar het was wel erg lekker. Het zandstrandje, het helder blauwe water en de bossen en bergen op de achtergrond was wel erg uniek en toch wel anders dan Ermerstrand of Schloss dankern. Aan het eind van de middag reden we de Maligne Road. Deze weg komt langs Maligne Canyon, Medicine Lake en eindigt bij Maligne Lake. We dachten onderweg een Caribou te zien. Aan de overkant van Medicine Lake zagen we wat bewegen, dus gingen wij met de verrekijker kijken. Bleek dat het twee mensen waren die gingen kanoën. Verder hebben we 2 beren gezien, maar ze zaten behoorlijk verstopt in de bosjes. Aangekomen bij Maligne Lake hebben we de boottocht gemaakt naar Spirit Island. Dit is een klein eilandje aan het eind van Maligne Lake, waar alleen een paar bomen op staan. Het beeld van dit eilandje zie je overal terug in Jasper en op alle souvenirs. Wij hadden al (traditiegetrouw) een koelkastmagneet gekocht met deze foto erop dus we moesten er ook wel zelf heen. Bij Maligne Lake zagen we een moederhert met 2 kleine bambi’s. We hadden eigenlijk te weinig tijd om zowel het eiland als de herten op de foto te zetten, want de kapitein van de boot wilde alweer terug. Terugweg zagen we ineens allemaal auto’s staan en ongeveer tien bighorn sheeps op de weg staan. Toch stond iedereen aan de rand van de weg foto’s te maken van iets dat op het strand van Medicine Lake liep. Dit bleek een moederbeer te zijn met 3 cubs (jonge beren). Dit was de eerste keer dat we een beer echt heel goed konden zien en dan ook nog 4 tegelijk. Toen we verder wilden rijden, renden de schapen ineens de heuvels op en de bossen in. De beren waren van het strand richting de weg gelopen en staken vlak voor ons de weg over. De moederbeer voorop en de jonkies erachteraan. Even later zagen we nog 2 “elks”. Dit zijn soort herten met hele grote geweien. Al met al was dit een geslaagd relax dagje waarop we toch nog veel gezien hebben.

25 juli
Vandaag was de dag dat we gingen raften. We zijn naar de Fraser River gegaan die ontstaat uit het smeltwater van de Mount Robson. Dit is de hoogste berg van de Rockies en is bijna 4000m hoog. De top is slechts 45 dagen in het jaar zichtbaar en de rest van de tijd zit de top in de wolken. Vandaag was het een strak blauwe lucht en de top was goed zichtbaar. Helaas hadden we geen camera mee naar het raften (leek ons niet zo’n goed idee). Morgen komen we er weer langs dus ben benieuwd of we dan weer geluk hebben. In totaal hebben we ongeveer 14 kilometer geraft in ongeveer 1,5 uur. Een aantal momenten was het water behoorlijk wild en we werden goed nat door de golven. Iedereen is er wel in geslaagd om in de boot te blijven zitten en om niet gewond te raken.
’s Avonds wilden we naar de Maligne Canyon om daar een korte wandeling langs de canyon te maken. Het leuk ons eigenlijk toch leuker om de weg te rijden op zoek naar de beren. Al na een paar minuten zagen we een vrouwtjeselk. Deze had geen gewei, maar was wel erg groot. Even later zagen we zelf een beer in de bossen. We waren als enige, maar helaas konden we geen mooie foto's maken. Wel tof om nu een keer zelf een beer te ontdekken in plaats van aan te sluiten in de rij. Weer iets later zagen we een moederbeer met 3 jonkies, waarschijnlijk dezelfde als gisteren. Vervolgens zijn we verder gereden en omgekeerd. Op de terugweg waren de moederbeer en 3 jonkies nog steeds in de berm besjes aan het eten.

Na terugkomst is Nadieh lekker een boekje gaan lezen en ben ik dit verhaal gaan typen. Ik kreeg alweer commentaar dat het volgende verhaal te lang op zich liet wachten.

Morgen verlaten we de Rockies en trekken langzaam richting de westkust van Canada. Morgen hebben we een dag van 25 uur aangezien we in een andere tijdzone komen. Het tijdsverschil met Nederland is dan 9 uur. Met het verlaten van de Rockies verlaten we ook de nationale parken voorlopig en de kans op wildlife neemt dus ook een stuk af. Gelukkig hebben we inmiddels al 8 beren, 3 elks, 2 marmotten, 1 wolf, veel herten, veel eekhoorns, veel schapen en een paar geiten gezien.

• 26 Juli 2013 - 07:21

Susan:

Weer leuk!!! En gelukkig ook beren gezien! En gelukkig tijdens de autorit en niet tijdens de wandeling ;-) nou jullie gaan denk ik straks slapen en wij gaan alweer asn het werk, gek he! Nou veel plezier en over een paar dagen lees ik het volgende verhaal! Veel plezier weer!! Xx susan p.s. goed van de magneet, wel voor hier thuis toch of beginnen jullie een eigen verzameling?

• 26 Juli 2013 - 07:51

Miriam:

He vakantie gangers!
    Wat ziet het er prachtig uit! Wat een ervaring!
    Nog veel plezier en geniet ervan!
    gr miriam

• 26 Juli 2013 - 09:08

Ellen:

Hey nadieh,

wat gaaf om te lezen en te zien, erg mooi.
    geniet er nog maar ff van met zijn 2

Groetjes Ellen

• 26 Juli 2013 - 09:20

Gea Herder:

Kijk al weer uit naar het volgende reisverslag.
    Wat leuk om jullie reis zo mee te beleven.
    Veel plezier groet Gea

• 26 Juli 2013 - 09:52

Jannie:

Wat mooi daar, de foto,s ook. Ik verheug mij op het volgende bericht.
    Veel liefs, ook groetjes van Pa.

• 26 Juli 2013 - 09:56

Sylvia:

Heyhey!!!

Ik heb een stukje van jullie reisverslag gelezen (nog niet helemaal, want ben eigenlijk aan het werk nu...). Wel ff alle foto's bekeken. Wauw, wat een prachtige natuur daar zeg!!! Om jaloers op te worden. Geniet ervan met z'n beidjes!!!

Liefs Sylvia

• 26 Juli 2013 - 10:26

Mirella Thole:

Wat leuk om zo jullie te kunnen volgen!!!
    Wat hebben jullie al veel gezien...
    Wist niet dat je al vakantie had, haha
    Veel plezier en lekker samen genieten.

Liefs Mirella

• 26 Juli 2013 - 10:33

Catrien:

wauwwwwwwwwww niek en nadieh het is net of ik er bij bent vind het schitterend zoals jullie alles beschrijven en wat fijn dat je de beren hebt gezien geweldig en dan ook nog met jonkies
    zit al weer met spanning op het volgende verhaal tewachten hihihiih veel plezier xxxx

• 26 Juli 2013 - 13:41

Mama Van Thijs:

Jaloersmakend! Geniet er van!

• 26 Juli 2013 - 16:08

Linda Koop:

Wat een mooi verhaal...wilde dieren spotten.
    En wat spot je dan..haha...een marmot! Geweldig!
    Leuk om zo mee te lezen in jullie belevenissen,

liefs Linda

• 26 Juli 2013 - 17:51

Lies Müller :

Hey luitjes, weer een super verslag, wat een belevenis, gewoon geweldig. We blijven jullie volgen, nog heel veel plezier, liefs, Bennie en Lies Müller .

• 26 Juli 2013 - 20:34

Jantje:

Heeey bofkonten, wat weer een gigaleuk verslag. Jammer dat jullie op de bergen gaan lijken, lijkt me niet feestelijk met al die muggenbeten. Heb laatst gelezen dat locale middeltjes vaak goed werken. Hier in Ned. verkopen ze spul met DEET, dat blijkt muggen ook te weren.
    Wat een superlieve foto's met die jonge beertjes erbij en ook prachtig de foto's van jullie met prachtige
    achtergronden. Ooooh man, geweldig dat jullie zo genieten. Doorgaan zo!! Knuffel A&J

• 26 Juli 2013 - 20:51

Mariet :

He Niek en Nadieh

Geweldig hoor jullie verhaal, super mooi om te lezen. Natuurlijk kijk ik vaak in het boekje wat Niek heeft gemaakt , en kan jullie planning dan helemaal lezen.
    De foto's zijn hel erg mooi. Maak er maar lekker veel.!!
    Leuk dat jullie er ook met zn tweeën op staan, meestal wanneer je met je tweeën bent staat er één op de foto,terwijl de andere de foto maakt.! Koelkastmagneet toch voor thuis he? En als jullie dat ook als traditie willen dan graag 2!
    Geniet ervan, en nog heeel veeel plezier samen!!!!

Groetjes papa en mama

• 27 Juli 2013 - 00:44

Oma Wilkens.:

Wij hebben jullie Reisverslag met veel aandachd gelezen.
    De foto's zijn geweldig,en mooi dat jullie er met zijn tweetjes op staan.
    Wij wensen jullie noch veel mooie dagen.
    Niek en Nadieh de groetjes.oma en opa.

• 27 Juli 2013 - 22:42

Clemy:

Wat een geweldige belevenis lijkt het mij om dat alle moois te kunnen bekijken.
    Prachtige foto's ook

Groetjes Clemy

• 28 Juli 2013 - 15:17

Oma Grooten:

Hoi, Nadieh en Niek, Oma Grooten vind de foto,s heel mooi, en leuk dat jullie zoveel meemaken.
    Ook een dikke knuffel en groetjes
    van Oma Grooten

• 29 Juli 2013 - 10:10

Lianne:

Hoihoi,

Wat leuk om jullie verslagen te lezen. En die foto s,echt super!herken er veel van toen ik jaren terug ook in de rocky mountains was,heel bijzonder,ben jaloers!
    Geniet ervan!

Xxlianne