Sunshine Coast, Vancouver Island & Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu Sunshine Coast, Vancouver Island & Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Niek & Nadieh - WaarBenJij.nu

Sunshine Coast, Vancouver Island & Vancouver

Door: Niek & Nadieh

Blijf op de hoogte en volg Niek & Nadieh

07 Augustus 2013 | Canada, Vancouver

Het verslag is een beetje lang geworden dit keer, maar dat komt omdat het ook van bijna 1,5 week is. Ik heb geprobeerd het leesbaar te houden.

30 & 31 augustus
De tweedaagse kayaktocht kan beginnen. We rijden de highway 101 helemaal af tot aan het nulpunt bij Lund. Hier kun je dus echt niet verder over de weg naar het noorden (behalve door eerst helemaal terug te gaan, dan landinwaarts te gaan en vanaf daar richting Alaska te rijden). Bij Lund stappen we over op de kayak. De planning is veranderd en we stappen alle 3 apart in een eenpersoonskayak. We vertrekken met volgepakte kayaks onder een heldere blauwe lucht met een felle zon, goed weer voor op het water dus. Na ongeveer 1,5 uur kayakken meren we aan op een klein eilandje om een snack te eten. Daar lopen we wat rond en zien uitwerpselen van een wolf liggen, de wolf heeft John (onze gids) een paar weken geleden gezien vanaf het water. Na een korte pauze varen we door, we zien al snel wat zwarte kopjes opduiken. Het zijn zeehondjes die nieuwsgierig aan het kijken zijn wat wij komen doen. We hoorden via de radio dat whale watchers een bultrug op het spoor waren, vlakbij de plek waar wij vaarden. Na een lunchpauze met heerlijke sandwiches varen we door naar onze eindbestemming. We hoorden onderweg dat de bultrug voor ons gezien de verkeerde kant op zwom, maar we hadden wel weer veel zeehondjes om ons heen en ook een paar waren aan het zonnebaden op het eilandje waar wij gaan kamperen.

Toen we onze kayaks veilig op het droge hadden liggen, was het tijd om het eilandje te verkennen. Bij aankomst zagen we al veel zeesterren op de rotsen liggen, dus daar zijn we mee begonnen. Na wat uitleg van John over de zeesterren konden we de zeesterren oppakken en even poseren voor de foto uiteraard. Het eilandje verkennen ging met heel wat klauterwerk over de rotsen. We wilden ook even naar het stukje waar we alle zeehonden hadden gezien, maar omdat het hoogtij was, was dat deel van het eiland gescheiden door water. We besloten om naar de overkant te zwemmen. Eerst de schoenen en t-shirts uit, twee personen naar de overkant, de schoenen naar de overkant gegooid en toen ben ik als laatste over gezwommen. Mijn sok belande tijdens het overgooien nog wel in de zee, maar die kon nog gered worden. De zeehonden hadden ons behoorlijk snel door en gingen te water, een jonkie bleef wel liggen en die hebben we heel goed kunnen zien. Daarna was het tijd om onze keuken en de slaapplaatsen op te bouwen. Het was heel erg rustig en we hoorden alleen wat geluid van de zee en de vogels en zagen om ons heen zeehonden en soms een paar bruinvissen. Na een mooie zonsondergang werd het snel donker en koud en dus zijn we gaan slapen in ons tentje.
Na een goed ontbijt gingen we weer het water op. De kalmte van de avond ervoor verdween weer snel toen alle boten weer het water op gingen. We vaarden langs een andere weg terug en kwamen langs een klein rotsachtig eilandje. Het was laagtij en alle zeehondjes lagen hierop te zonnebaden, een stuk of 30 waren het er wel. Weer was er sprake van dat de bultrug in de buurt was, maar weer kwamen wij hem niet tegen in de kayak. De tweede dag leek veel op de eerste dag met zeehondjes, zeesterren, kayakken en goede snacks en lunch van John. Na flink wat gepeddeld kregen Nadieh en ik allebei wel wat last van de spieren in onze schouders, we waren ook al 2 dagen fanatiek bezig. Rond 4 uur ’s middags waren we weer terug bij John en dat was iets eerder dan verwacht. Als we haast zouden maken konden we de ferry van 5 uur misschien nog halen. Snel alles uitgepakt (daarbij een hempje en een paar sokken vergeten, valt gelukkig nog mee!) en richting de ferry. We moesten namelijk nog richting Campbell River op Vancouver Island. Tijdens de ferry waren we allebei behoorlijk kapot en lagen we lekker te relaxen in de stoelen binnen. Totdat we een vrouwelijke stem hoorden omroepen dat er een humpback whale (bultrug walvis) te zien was. Wij waren binnen een paar seconden buiten en hebben na 2 dagen iets over hem op de radio gehoord te hebben, zagen wij de bultrug dan toch. Dit was een mooi voorschot op morgen, wanneer we gaan whale watchen. Aan het eind van de ferry waren we dan op Vancouver Island. Een eiland dat 100km breed en maar liefst 450km lang is.

1 augustus
Vandaag was het tijd om de wildlife op zee proberen te ontdekken. Gisteren hadden we al een bultrug gezien, maar er is nog veel meer te zien. Het hoofddoel voor ons was om orca’s te zien. Het was helaas niet super warm en als we met een flinke snelheid over het water gingen was het nog behoorlijk koud. Al vrij snel zagen we een bald eagle, de typische zeearend met zijn witte kop en de gele snavel. Toen we na ruim een uur een groep orca’s zagen, waren we de kou snel vergeten. Het was erg mooi om de beesten te zien, maar wat zijn ze moeilijk om goed op de foto te krijgen. Één keer sprong een orca helemaal uit het water, maar dat heb ik dan weer net gemist omdat de voorste mensen op de boot ineens gingen staan. Nadieh heeft het gelukkig wel gezien. Na een poosje ronddobberen zagen we steeds meer orca’s en na ongeveer een half uur was het tijd om verder te gaan. We gingen naar een inlet (hele diepe inham of fjord in het landschap) waar veel beren aan het water komen drinken Je moet wel net geluk hebben dat ze dat doen als jij er ook vaart. Wij zagen vanaf een afstand een beer net naar het water toelopen. Hierdoor hadden we de tijd om er naar toe te varen. We zagen een beer en 2 jonkies aan de waterrand. Na een poosje kijken was de tour ook al bijna voorbij. Onze kapitein wilde proberen om op de terugweg nog iets te laten zien en dat kregen we. Een groep van wel 50 dolfijnen kwamen we tegen. Zij vonden het nog leuker dan ons en sprongen met de golven van de boot mee, erg leuk om ze zo te zien spelen. Helaas was de tour ook al weer om en daarmee de middag ook al bijna. Verder is er weinig te beleven in Campbell river, bijna alles sluit rond 5 uur. Daarom besloten we om wat eten te halen bij de supermarkt en in ons hotel klaar te maken. Bij de supermarkt aangekomen, troffen we een briefje achter onze ruitenwisser aan. Het bleek een “warning” voor te lang parkeren. Toen zijn we maar even teruggereden om te kijken of het wel klopte. Op een aantal parkeervakken stond geschilderd dat er maximaal 3 uur geparkeerd mocht worden, daar hadden wij de auto bewust niet geparkeerd. Bij de ingang van het parkeerterrein stond echter een bordje dat parkeren voor alle vakken max. 3 uur was (waarom dit op sommige extra aangegeven was, is ons een raadsel). Navraag bij de rondlopende security leerde dat het echter om een waarschuwing gaat en gelukkig niet om een bekeuring. De avond hebben we verder niks gedaan en lekker in ons hotel met zeezicht doorgebracht.

2 augustus
Het is weer tijd om een stukje te rijden. Van de oostkant van Vancouver Island gaan we naar de westkant, naar Tofino. Onderweg hebben we een aantal bezichtigingen, waarvan eentje bij een heel oude en grote boom. De boom heeft een omtrek van meer dan 9 meter. Wij zijn allebei al niet groot, maar daarbij voelen we ons wel heel klein. Tofino ligt aan de grote oceaan en is een echt surfersdorp. In het dorp zie je ook veel surfscholen en veel hippieachtige figuren. Zo ook onze eigenaar van de b&b waar we verblijven. De kamer en badkamer is trouwens wel prima in orde. Na te hebben ingecheckt, zijn we even een rondje door het dorp en even naar het strand gelopen.

3 augustus
Tofino ligt aan de rand van het Pacific Rim National Park. Dit national park is heel anders dan de anderen waarin we geweest zijn. De andere parken lagen in de Rockies en bestonden uit combinatie van bergen, meren en watervallen. De natuur in dit park was heel anders, het is een klein regenwoud met overblijfselen uit de first nation periode. Vandaag gingen we een aantal wandelingen over de trails maken door de bossen langs de kust. Hierbij hadden we vaak een mooi uitzicht over de oceaan. Bij het klauteren over rotsen kwamen we weer zeesterren tegen en hebben we aandachtig zitten kijken hoe een simpel beest als een zeeanemoon een mossel opeet. Vandaag toch wel weer zo’n 15 kilometer gewandeld, dus het sporten voor vandaag ook weer gehad.

4 augustus
Voor vandaag zouden we de sportactiviteit ook wel weer krijgen. We hebben een surfles geboekt. Op onze vakantie in Portugal hebben we ook al gesurft en we wilden het graag nog eens proberen. In het begin was het weer even wennen, maar na een paar keer vallen en opstaan ging het bij allebei toch redelijk. We kunnen allebei in ieder geval redelijk opstaan en blijven staan. Nu is het wachten tot we het weer een poos niet doen en dus weer verleerd zijn ;) De jongen die ook een kamer in ons b&b heeft, had gehoord dat er gevoetbald werd op het veld achter de school. Iedereen kon gewoon daar heen komen en dan gaan we partijtje voetballen. Uiteraard had ik daar wel zin in en dus zijn we die kant opgegaan. Nadieh speelde voor ballenmeisje en ik heb ruim een uur lang gevoetbald. We waren met een grote, en internationale, groep. Echt heel hoogstaand was het allemaal niet, maar wel even grappig om te doen. Na het voetballen zijn we zonsondergang gaan kijken vanaf het strand. Helaas zitten er allemaal kleine eilandjes voor de kust, waardoor we de zon niet echt de oceaan in zagen zakken. Daarna zijn we een begin gaan maken met onze koffers inpakken. We hebben nog een paar dagen, maar morgen moet de auto ingeleverd worden. In een stad als Vancouver is de auto toch niet echt handig, dus leveren we hem alvast in. Daarom moeten we ervoor zorgen dat alle spullen uit de auto gehaald is. Het voelt niet echt fijn om de koffer in te pakken, dan is het einde in zicht.

5 augustus.
Vandaag rijden we naar onze laatste bestemming in Canada, Vancouver. Om in Vancouver te komen, moeten we eerst weer terugrijden naar de oostkant van Vancouver Island en vanaf daar de ferry pakken naar Vancouver. Aangezien het lang weekend was geweest (en daarin gaan veel Canadezen een weekend naar Vancouver Island), was het erg druk bij de ferry. We hebben in totaal ook bijna 4 uur moeten wachten, maar gelukkig was er een marktje in de buurt en hadden we wat films op de laptop staan. Achteraf is het nog best meegevallen. Aangekomen in Vancouver reden we eerst naar ons hotel, Hyatt Regency. We wilden onze auto even kort parkeren, inchecken, koffers eruit en de auto weer wegbrengen. Wij vroegen bij het hotel en we moesten onze auto maar even bij de doorman neerzetten. We kwamen erachter dat het een behoorlijk luxe hotel was, waarbij onze koffers uit de auto gehaald werden en naar onze kamers werden gebracht. Teruggekomen bij de auto was deze inmiddels gedraaid en zo neergezet dat we direct weer weg konden rijden. Ook onze kamer is voorzien van veel luxe voorzieningen en een mooi uitzicht. Het is meer een hotel voor de gemiddelde zakenman dan voor 2 mensen in een korte broek en op slippers die op doorreis zijn. Toen was het tijd om onze huurauto weg te brengen. Na 3300 kilometer gereden te hebben, was het tijd om de auto weer aan de verhuurder terug te geven. Die keek alles goed na, maar kon geen mankementen ontdekken. Nu was het tijd om eens te kijken hoe het openbaar vervoer in Canada werkt. In Vancouver is het in ieder geval prima geregeld, want we zijn weer terug bij ons hotel gekomen.

6 augustus
We zitten in Vancouver Downtown met veel winkels om ons heen, dus wat moest er ’s ochtend gebeuren, juist shoppen. Nadieh had gelezen dat uggs hier goedkoper waren, dus moesten we daar naar op zoek. In het eerste winkeltje hadden ze een paar uggs, maar echt goedkoper waren ze niet. We hadden op internet een echte UGG store gevonden in Vancouver, dus besloten daar heen te lopen. Het was ruim 3 kilometer lopen, maar dan zagen we ook wat van de stad. Aangekomen bij de UGG store bleek dat ook hier de schoenen niet veel goedkoper waren dan in Nederland. Nadieh was weer een illusie armer en ik weer wat Canadese dollars rijker :P.

Op de terugweg liepen we over Granville Island, dat is een soort permanente grote markt. Grappig om te zien maar ook weer niet heel bijzonder. We bedachten ons dat het nog wel een stuk teruglopen was en besloten om de bus te pakken. We wisten dat de bus in de goede richting ging, dus besloten we in te stappen. We kwamen behoorlijk dicht bij ons hotel uit, dus hulde voor het openbaar vervoer in Vancouver. We besloten om ’s middags Stanley Park te bekijken. Dit is een stadspark aan de rand van Vancouver. Aan de rand van het park loopt een weg + fietspad om het hele park heen met een lengte van ruim 8 kilometer. We wilden fietsen huren om rond het park te fietsen, maar het leek ons wel cool om dit op een tandem te doen. Na wat wennen gingen we als een speer. Op ons plattegrondje zagen we dat we linksaf moesten om een bepaald punt te bereiken. Na een minuut kregen we het vermoeden dat we niet helemaal goed hadden gekeken. Wij zaten op onze tandem op een behoorlijk steil gravelpad wat meer leek op een mountainbike route dan op een fietspad voor tandems. Door onze inzet en ultieme samenwerking hebben we de top van de route wel bereikt. Toen was het wel tijd voor een lekker softijsje. Tijdens het uitrusten zagen we nog een wasbeer op een prullenbak zitten, natuurlijk waren we niet snel genoeg met een foto maken, maar wel grappig om zo’n beest ook eens in het echt te zien. Aan het eind van de route rondom het park hebben we nog lekker op het strand gelegen. ’s Avonds voor de laatste keer lekker uit eten in Canada met een lekkere biefstuk voor ons allebei. Na het eten kregen we nog even bezoek van Roy Hofman, die woont en werkt sinds een jaar in Vancouver. Na een paar borreltjes was deze dag ook weer voorbij.

7 augustus.
Vandaag is de dag dat we weer terug naar Nederland gaan. Het is hier nu nog ’s ochtends en we zijn van plan om zometeen uit te checken en dan nog even rond te lopen door Gastown en China Town. Twee wijken van Vancouver die in niks lijken op Downtown. We vliegen rond half 6 weg en zullen morgen rond half 4 (vanwege tijdsverschil lijkt het zo lang) landen in Amsterdam.

Allemaal hartstikke bedankt voor de interesse en de leuke reacties die we gekregen hebben. Onze zelf georganiseerde reis is erg geslaagd en mochten er mensen graag naar Canada gaan, ik vind het helemaal niet erg om tips te geven of andere dingen te delen.

Groetjes Niek en Nadieh.

• 07 Augustus 2013 - 22:36

Susan:

Mooi verhaal en mooie foto's!!
    Heel goede reis terug en dan zal ik nog wel wat meer foto zien :-)

• 07 Augustus 2013 - 22:40

Lies Müller :

Lieve Nadieh en Niek,
    Wat weer een super verhaal, leuk om dit zo mee te beleven. Jullie hebben een geweldige reis gehad, vergeet je nooit weer en kun je heel lang op teren. Super bedankt dat we het ook zo mee mochten maken. We wensen jullie een hele goede terugreis en weer welkom in Nederland. Bedankt, groetjes, liefs van Bennie en Lies.

• 07 Augustus 2013 - 22:56

Mariet:

He vakantiegangers.

Mooi verhaal hoor, leuk om te lezen. Heel fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad.
    Maar ook heel fijn dat jullie morgen weer thuis komen.
    We zien elkaar morgen op Schiphol. Een hele goeie vlucht toe gewenst. Tot morgen. Xxx

• 07 Augustus 2013 - 22:59

Jantje:

Heeeey kids. alles kits dus! Helemaal gelukkig dat jullie reis zo goed is verlopen, ontzettend veel leuke dingen gedaan en enorm veel (dieren) gezien. Man, dolfijnen, arenden, bultruggen: ik ben bang dat ik Anne maar eens lief moet aankijken. Nou, niet echt, die tijd hebben we gehad :-)) Maarre, super om jullie straks weer lekker dichtbij te hebben en natuurlijk zul je weer even moeten wennen aan 'ons Nederlandje' en de vele sociale leukigheidjes alhier maar dat zal wel weer los lopen. We zien jullie graag binnenkort, onder het genot van wat lekkers nog even fijn bijpraten lijkt ons niet verkeerd. Hele goeie terugreis gewenst en tot soon! Knuffel van oompe en tante, janne & antje :-))

• 07 Augustus 2013 - 23:02

Jantje:

had de foto's nog niet eens gezien: supergaaf. En jullie zijn nog geen spat veranderd :-)) Die zwart witte foto: prachtig, maar ook die samen op de fiets en dan de beesten........... ooooh!!!!

• 07 Augustus 2013 - 23:02

Tante Riet En Ome Herman:

Wat hebben jullie weer mooie herinneringen gekweekt. Dat pakken ze je niet weer af. Goeie investering in allerlei opzichten. Welkom thuis.

• 07 Augustus 2013 - 23:08

Jannie :

Super reis, daar moeten wij ook maar eens naar toe, lijkt mij heel mooi. Wat genieten leuke foto,s ik verheug mij op de rest. Tot morgen, dikke knuffel van Ma en Pa

• 08 Augustus 2013 - 07:26

Catrien:

lieve luitjes wat hebben jullie toch mooie dingen gedaan wat een onderneming geweldig en nog veel mooier dat wij zo hebben mee mogen genieten dank je wel schitterend
    we hebben genoten van jullie verhalen welkom thuis alvast xxxx